Verkkotulostimen lisääminen IP-osoitteella macOS ja OS X käyttöjärjestelmässä

Aloita valitsemalla vasemman yläkulman Omena-valikosta ja valitse sieltä System Preferences (Järjestelmäasetukset): 

 

Avautuvasta valikosta valitaan kohta Printers & Scanners (Tulostimet ja Skannerit):

 

Valitse uuden tulostimen lisääminen + -painikkeesta:

 

Valitse tulostimen lisäys -valikosta kohta IP ja syötä laatikoihin oman laitteen tiedot. Laita nimeksi sellainen nimi, minkä tunnistat itse. Sijaintitieto tulee laitteelta, mikäli sellainen on sinne määritelty. Ajuri valitaan valmiiksi oikeaksi, mikäli se on asennettu ja laite tunnistetaan. Jos laitetta ei tunnistettu, voi ajurin erikseen käsin valita painamalla kohtaa Use (Käytä). Ohje jatkuu sen osalta vähän alempana.

 

Mikäli ajuri on oikea, valitaan Add (Lisää) ja tulostin lisätään tulostinvalikkoon.

Jos ajuria ei tunnisteta, se täytyy valita käsin:

Valitse Use (Käytä) valikosta Select Software (Valitse Ohjelmisto):

 

Valitse oikea ajuri listalta. Oikeassa ylänurkassa olevaan laatikkoon voi kirjoittaa esim. osan mallista, jolloin lista näyttää vain hakuehdot täyttävät ajurit.

Kun oikea laitemalli on löytynyt valitaan OK.

 

Mikäli laitteesi ajuria ei ole listalla, se todennäköisesti löytyy valmistajan kotisivuilta.

Vaihtoehtoisesti voit käyttää joko Generic PCL (Yleinen PCL) (vain mustavalkotulostus) tai Generic PS (Yleinen PS) -ajuria. Jotkin tulostimet eivät tue PCL tulostamista, toiset taasen eivät PS tulostamista. Mikäli et ole varma, kokeile ensin PS -ajuria ja jos tulosteet eivät tulostu, poista tulostin painamalla – -näppäintä, joka poistaa valitun tulostimen ja sen jälkeen lisää tulostin uudestaan käyttäen PCL -ajuria.