Useat eri järjestelmät tuottavat tietoa CSV-muotoisena (comma separeted value). Noiden tiedostojen tieto tulisi kuitenkin saattaa helposti luettavaan ja käsiteltävään muotoon.
Pikaohje miten se tehdään Microsoft Excel -ohjelmassa.
- Avaa tiedosto normaalisti
- Valitse koko sarake A klikkaamalla A kirjainta
- Tämän jälkeen valitse kohta Data (Tiedot) ja sieltä kohta Text to columns (Teksti sarakkeisiin)
- Kun Text to Columns -nappia on painettu, aukeaa ohjattu toiminto. Ensimmäisessä ikkunassa valitaan tiedoston erottelutapa, joka on lähes aina Delimited (Erotettu). Valitaan kyseinen valinta ja painetaan Next (Seuraava)
- Valitaan luetteloerottimeksi Comma (Pilkku) ja katsotaan mitä tapahtuu. Mikäli teksti menee esimerkin mukaisesti sarakkaisiin, luettelomerkki oli tuolloin pilkku. Tämän jälkeen voidaan painaa Next (Seuraava)
- Koska esimerkkitiedostossa on postinumeroita, kyseisen sarakkaan muotoilu tulee vaihtaa tekstiksi. Mikäli sen jättää asentoon General, tulkitsee Excel sarakkeen arvot numeroiksi, jolloin edessä olevat nollat katoavat. Valintojen jälkeen painetaan Finish (Valmis).
- Taulukko on nyt luettavissa ja muokattavissa helposti. Älä unohta tallentaa taulukkoa Save as (Tallenna nimellä) toiminnolla xlsx -muotoon!